4/28/2015

tak sakra čím ta škola chce být?!

"Představme si, jaký význam má škola, nějaká škola, instituce. Instituce je úřad, od kterého dostaneme požadavky na plošné výměry. Očekává od nás nějakou školu, neboli určitý návrh, ale architekt by měl ve svém návrhu vyjádřit Školu, totiž ducha školy, podstatu její vůle k bytí. A já tvrdím, že to udělat musí, i kdyby návrh neodpovídal rozpočtu. Tím se architekt odlišuje od pouhého designéra. Ve škole jako říši prostorů, kde je dobré se učit, by se hala, stanovená institucí jako tolik a tolik metrů čtverečních, stala velkorysým prostorem podobným Pantheonu, do kterého je příjemné vstoupit. Chodby by se proměnily v učebny patřící samotným studentům tím, že by se rozšířily a opatřily výklenky s výhledem do zahrady. Staly by se místem, kde se chlapec setká s dívkou, kde studenti rozmlouvají o práci profesora, Tyto prostory by už nebyly je místem na cestě mezi třídami, nýbrž by se do nich přesunul čas výuky, staly by se na rozdíl od pouhých chodeb místem k setkávání, místem, které umožňuje sebevzdělávání ..." Louis I. KAHN, ticho a světlo, str 37-38

Takže čím chce být škola v Květnici? Chce být důstojná? Přívětivá? Jak má na člověka působit? Lze chybnou hmotu opravit výrazem fasády? Jak přestat být špatným designérem a začít s architekturou?

takhle tedy ne:












Žádné komentáře:

Okomentovat